Multilateral Trading System Betydningen


Multilateral Trading Facility - MTF. What er en multilateral trading facility - MTF. A multilateralt trading anlegg MTF er et handelssystem som muliggjør utveksling av finansielle instrumenter mellom flere parter Multilaterale trading fasiliteter tillater kvalifiserte kontraktsdeltakere å samle og overføre en rekke verdipapirer, spesielt instrumenter som ikke har et offisielt marked Disse fasilitetene er ofte elektroniske systemer styrt av godkjente markedsoperatører eller større investeringsbanker. Traders vil vanligvis sende ordrer elektronisk, der en matchende programvaremotor brukes til å parre kjøpere med selgere. BREAKING DOWN Multilateral Trading Facility - MTF. Multilateral trading facilities tilbyr private investorer og investeringsselskaper et alternativt sted for handel på formelle børser. I tillegg har MTFer mindre restriksjoner rundt adgangen til finansielle instrumenter for handel, slik at deltakerne kan utveksle flere eksotiske eiendeler. WORLD TRADE ORGANIZATION. UNDERSTA NEDE WTO-GRUNNLEGGENDE PRINCIPPER Handelssystemet. WTO-avtalene er lange og komplekse fordi de er juridiske tekster som dekker et bredt spekter av aktiviteter. De omhandler landbruk, tekstiler og klær, bank, telekommunikasjon, offentlige kjøp, industristandarder og produktsikkerhet, mat sanitære bestemmelser, intellektuell eiendom og mye mer Men en rekke enkle, grunnleggende prinsipper går gjennom alle disse dokumentene. Disse prinsippene er grunnlaget for det multilaterale handelssystemet. En nærmere titt på disse prinsippene. Klikk på for å åpne et element Et tre for nettstednavigering åpnes her hvis du aktiverer JavaScript i nettleseren din.1 Mestbegunstigede nasjon MFN behandler andre mennesker likt WTO-avtalene kan ikke land normalt diskriminere mellom handelspartnerne. Gi noen en spesiell tjeneste, for eksempel en lavere tollsats for en av sine produkter, og du må gjøre det samme for alle andre WTO-medlemmer. Dette prinsippet er kjent som mest - MFN-behandling med begunstigede nasjoner se boks Det er så viktig at det er den første artikkelen i GATT-avtalen om handel med varer som regulerer varehandel MFN er også en prioritet i den generelle avtalen om handel med tjenester GATS artikkel 2 og avtalen om handelsrelaterte aspekter av immaterielle rettigheter TRIPS Artikkel 4, selv om prinsippet i hver avtale håndteres litt annerledes. Sammen de tre avtalene dekker alle tre hovedhandelsområder som håndteres av WTO. Noen unntak er tillatt. For eksempel kan land sette Opprett en frihandelsavtale som bare gjelder varer som handles innenfor gruppen, som diskriminerer varer fra utsiden, eller de kan gi utviklingslandene spesiell tilgang til sine markeder. Eller et land kan øke barrierer mot produkter som anses å bli handlet urettferdig fra bestemte land. Og i tjenester, land er tillatt, i begrensede tilfeller, å diskriminere. Men avtalene tillater bare disse unntakene und strenge forhold Generelt betyr MFN at hver gang et land senker en handelsbarriere eller åpner et marked, må det gjøre det for de samme varene eller tjenestene fra alle handelspartnerene, enten rike eller fattige, svake eller sterke.2 Nasjonalt behandling Behandler utlendinger og lokalbefolkningen likt Importerte og lokalt produserte varer bør behandles likt minst etter at utenlandske varer har kommet inn på markedet. Det samme gjelder for utenlandske og innenlandske tjenester, og til utenlandske og lokale varemerker, opphavsrett og patenter. Dette prinsippet om nasjonal behandling som gir andre samme behandling som ens egne statsborgere, finnes også i alle de tre viktigste WTO-avtalene artikkel 3 i GATT artikkel 17 i GATS og artikkel 3 i TRIPS, selv om prinsippet igjen blir håndtert litt annerledes i hver av disse. Nasjonalt behandling gjelder bare når et produkt, en tjeneste eller et produkt av immateriell eiendom er kommet inn på markedet. Derfor er det ikke et brudd på nasjonale behandling selv om lokalt produserte produkter ikke blir belastet en tilsvarende skatt. Frykter handel gradvis, gjennom forhandlinger tilbake til toppen. Lave handelsbarrierer er en av de mest åpenbare midler for å oppmuntre handel. De berørte barrierer omfatter toller eller tariffer og tiltak som import forbud eller kvoter som begrenser mengder selektivt Fra tid til annen er det også blitt diskutert andre problemer som for eksempel tapet og valutakurs. Siden GATTs opprettelse i 1947-48 har det vært åtte runder handelsforhandlinger En niende runde under Doha Development Dagsorden er nå i gang. I begynnelsen fokuserte de på å senke tariffer toll på importerte varer. Som et resultat av forhandlingene hadde industrilandene i midten av 1990-tallet takstpriser på industrivarer falt til mindre enn 4. Men på 1980-tallet forhandlinger hadde utvidet seg til å dekke ikke-tariff barrierer på varer og til de nye områdene som tjenester og intellektuell eiendom. Å opprette markeder kan være gunstige, men det krever også tilpasning WTO-avtalene tillater land å innføre endringer gradvis, gjennom gradvis liberalisering. Utviklingsland blir vanligvis gitt lengre tid for å oppfylle sine forpliktelser. Redegjørelighet gjennom bindende og gjennomsiktighet tilbake til toppen. Noen ganger kan lovende ikke å opprette handelsbarriere være som viktig som å senke en, fordi løftet gir bedrifter et tydeligere bilde av deres fremtidige muligheter. Med stabilitet og forutsigbarhet oppfordres det til investeringer, jobber skapes og forbrukerne kan fullt ut nyte fordelene av konkurransevalg og lavere priser. Det multilaterale handelssystemet er et forsøk på regjeringene for å gjøre forretningsmiljøet stabilt og forutsigbart. Uruguay-runden økte bindinger. Antallet av takster bundet før og etter 1986-94-samtalene. Disse er takstlinjer, så prosentandeler ikke vektes i henhold til handelsvolum eller verdi. I WTO, når landene er enige om å åpne sine markeder for varer eller tjenester, binder de sine forpliktelser. For varer er disse bindingene takster for tolltariffer. Noen ganger land skatt importere til priser som er lavere enn de bundne prisene Ofte er dette tilfellet i utviklingsland I utviklede land er prisene faktisk belaste og de bundne prisene en tendens til å være det samme. Et land kan endre sine bindinger, men bare etter å ha forhandlet med sine handelspartnere, noe som kan bety at de kompenserer dem for tap av handel En av prestasjonene i Uruguay-rundens multilaterale handelsforhandlinger var å øke mengden handel under bindende forpliktelser se tabell I landbruket har 100 av produkter nå bundet tariffer Resultatet av alle Dette er en vesentlig høyere grad av markedssikkerhet for handelsmenn og investorer. Systemet forsøker å forbedre forutsigbarheten og stabiliteten på andre måter som w ell En måte er å motvirke bruken av kvoter og andre tiltak som brukes til å fastsette begrensninger på importmengder. Administrerende kvoter kan føre til mer rødt tape og anklager om urettferdig spill. En annen er å gjøre landets handelsregler så klare og offentlige som mulig. Mange WTO-avtaler krever at myndighetene offentliggjør sine retningslinjer og praksis offentlig i landet eller ved å varsle WTO. Den regelmessige overvåking av nasjonal handelspolitikk gjennom handelspolitikkens gjennomgangsmekanisme gir et ytterligere middel til å oppmuntre til åpenhet både internasjonalt og på multilateralt nivå. WTO er noen ganger beskrevet som en frihandelsinstitusjon, men det er ikke helt nøyaktig. Systemet tillater tariffer og, under begrensede omstendigheter, andre former for beskyttelse. Det er mer presist at det er et system med regler for åpen, rettferdig og uforstyrret konkurranse. Reglene om Ikke-diskriminering MFN og nasjonal behandling er utformet for å sikre rettferdige handelsvilkår. Også de er o n Dumping eksporterer til under kostnad for å få markedsandeler og subsidier. Problemene er komplekse, og reglene prøver å etablere det som er rettferdig eller urettferdig, og hvordan regjeringer kan reagere, særlig ved å belaste ytterligere importavgifter beregnet for å kompensere for skader forårsaket av urettferdig handel. Mange av de andre WTO-avtalene tar sikte på å støtte rettferdig konkurranse innen landbruk, intellektuell eiendom, tjenester, for eksempel Avtalen om offentlige anskaffelser en plurilateral avtale fordi den er signert av bare noen få WTO-medlemmer utvider konkurransebestemmelser til kjøp av tusenvis av regjeringer enheter i mange land og så videre. Oppmuntring til utvikling og økonomisk reform tilbake til topp. WTO-systemet bidrar til utvikling På den annen side trenger utviklingsland fleksibilitet i tiden de tar for å implementere systemets avtaler og avtalene selv arver tidligere. GATT-bestemmelser som tillater spesiell assistanse og handelsvilkår for utviklingsland. Over tre fjerdedeler av WTO-medlemmer er utviklingsland og land i overgang til markedsøkonomier I løpet av syv og et halvt år av Uruguay-runden, implementerte over 60 av disse landene handelsliberaliseringsprogrammer autonomt Samtidig var utviklingsland og overgangsøkonomier mye mer aktiv og innflytelsesrik i Uruguay-rundens forhandlinger enn i noen forrige runde, og de er enda mer i dagens Doha-utviklingsagenda. I slutten av Uruguay-runden var utviklingslandene forberedt på å ta på seg de fleste forpliktelsene som kreves av utviklede land Men avtalene ga dem overgangsperioder for å tilpasse seg de mer ukjente og kanskje vanskelige WTO-bestemmelsene, spesielt for de fattigste, minst utviklede landene. En ministerbeslutning vedtatt i slutten av runden sier at bedre land burde akselerere implementere markedsadgangsforpliktelser på varer eksportert av minst utviklede land, og det ser ks økt teknisk assistanse for dem Mer nylig har utviklede land begynt å tillate tollfri og kvotefri import for nesten alle produkter fra minst utviklede land. Alt i alt går WTO og dets medlemmer fortsatt gjennom en læringsprosess. dagens Doha utviklingsagenda inkluderer utviklingslandene bekymringer om vanskelighetene de står overfor i gjennomføringen av Uruguay-rundens avtaler. Handelssystemet skal være. uten diskriminering bør et land ikke diskriminere mellom handelspartnerne som gir dem like mestbegunstigede nasjoner eller MFN-status og det bør ikke diskriminere mellom egne og utenlandske produkter, tjenester eller statsborgere som gir dem nasjonal behandling. Frie barrierer kommer ned gjennom forhandlinger. Forutsigbare utenlandske selskaper, investorer og regjeringer bør være sikre på at handelsbarrierer inkludert takster og ikke-tariff barrierer ikke bør heves vilkårlig Tollsatser og markedsåpningsforpliktelser er bundet i WTO . Mer konkurransedyktig motvirke urettferdig praksis som eksportsubsidier og dumpingprodukter til under pris for å få markedsandel. Mer gunstig for mindre utviklede land, noe som gir dem mer tid til å justere, større fleksibilitet og spesielle privilegier. Dette høres ut som en motsetning Det foreslår spesiell behandling , men i WTO betyr det faktisk at diskriminering behandler nesten alle like. Dette er hva som skjer Hvert medlem behandler alle de andre medlemmene likt som mestbegunstigede handelspartnere Hvis et land forbedrer fordelene det gir til en handelspartner, har det å gi den samme beste behandlingen til alle de andre WTO-medlemmene, slik at de alle forblir mest favoriserte. Mestbegunstigede nasjoner MFN-status betyr ikke alltid likebehandling De første bilaterale MFN-traktatene opprettet eksklusive klubber blant landets mest favoriserte handel partnere Under GATT og nå WTO er MFN-klubben ikke lenger eksklusiv. MFN-prinsippet sikrer at hvert land behandler over 140 medarbeider s. Men det er noen unntak. Referanser i tidsskrifter arkiv. Finansministrene i Gruppen Seven G-7-landene møter lederne av Verdensbanken og fire regionale utviklingsbanker i Roma neste måned for å presse for reform av multilaterale utlånsinstitusjoner og bedre effektiviteten av utviklingshjelpen, sa internasjonale finanskilder torsdag. SAMMEN HANDSHAKE MULTILATERALT SAMARBEID I ARAB-ISRAELI FREDSPROSESS Av Dalia Dassa Kaye publisert av Columbia University Press ISBN 0 231 12003 6 pris 12.Civil Society, FN og den multilaterale fremtid, redigert av John WA, en langvarig multilateral forhandling rettet mot Kinas inntreden i Verdenshandelsorganisasjonen WTO, vil fortsette på november. Verdensbanken og IMF har en tendens til å være for forsiktige og har dermed oppført seg som en bremse på remiss av multilateral gjeld. Fordi krisen er global opprinnelse, er den på multilaterale bankers radarskjerm. Men hvis det fremmede landet s politiet kan hjelpe til med en undersøkelse, men ikke politisk til politiet, kan byråer bruke mer formelle prosedyrer, spesielt gjensidig bistand, multilaterale avtaler, brevrevjennelse, utøvende avtaler og utlevering. Med liten motstand fra Washington klarte Beijing å håndtere for å få medlemmer av De forente nasjoner til å bli enige om menneskerettighetsdialoger med enkelte utenlandske regjeringer, i stedet for multilateralt press. MULTILATERALE handelsforhandlinger har redusert gjennomsnittlige tariffer i industrialiserte land nesten syv ganger siden slutten av andre verdenskrig. multilaterale avtaler som GATT, forfatteren hevder at U. OECDs organisasjon for økonomisk samarbeid og utvikling har påbegynt forhandlinger om å skape en multilateral avtale som vil gi et omfattende rammeverk for internasjonale investeringer. Om lag 50 milliarder lånes hvert år av multilaterale Finansinstitusjoner MFIer som Verdensbanken, International Finance C orporation, Den europeiske banken for gjenoppbygging og utvikling, Den asiatiske utviklingsbanken og den interamerikanske utviklingsbanken.

Comments